Aardbeien uit eigen tuin


Ik kan heel erg genieten van vers fruit. Hoe verser het is, hoe lekkerder. De smaken lijken zoveel intenser te zijn wanneer je een vrucht direct van de steel in je mond stopt. Sinds afgelopen lente ben ik daarom gestart met het planten van fruit ( en groente!) in de achtertuin. Ik heb absoluut geen groene vingers. Daarom koos ik voor een relatief makkelijk plant: de aardbeienplant. Door de zomer heen ben ik stiekem gaan genieten van het verzorgen van mijn fruitplanten. Daarom heb ik ook kruidenplantjes, tomatenplanten en rozenstuiken geplant. Volgende lente ga ik voor de moeilijkere planten.
Het voordeel aan aardbeien plantjes is dat ze nauwelijks ruimte innemen en makkelijk te verzorgen zijn. Ze groeien ook prima in een pot op het balkon (of vensterbank), mocht je geen tuin hebben.

 

Hoe verbouw je aardbeien?
Aardbeien planten hebben gemiddeld tot veel zon nodig. Plant ze dus op een plek waar de zon komt. Ook hebben ze geregeld wat water nodig. Let hier met name op wanneer je ze in een pot plant. De aarde in een pot kan snel uitdrogen.
Plant de kluit van de aardbeien plant een fractie hoger dan de aarde in de pot of tuin. Dit voorkomt dat de stelen te vochtig worden.
Verder groeien de planten vanzelf. Ik heb mijn planten in begin april geplant en werd beloond met heerlijke aardbeien vanaf eind mei.
Zodra de vruchten beginnen te groeien hebben ze de neiging op de grond te hangen. Let daarom goed op dat ze niet gaan schimmelen op de vochtige aarde. Leg daarom wat droog stro of zaagsel om de plant heen.
Aardbeien planten kunnen ongeveer 3 jaar groeien. Daarna moeten ze vernieuwd worden. Dat kun je doen door de uitlopers van een sterke plant. Je kun natuurlijk ook nieuwe aardbeienplantjes kopen.

Reacties

Populaire posts