Recept voor tomaten aubergine soep



Deze soep van tomaten en aubergine heb ik zomaar bij toeval ontdekt. In mijn fruitmandje lagen deze week wat rijpe tomaten en een aubergine en wat knoflook. Ik besloot er soep van te maken en mijn conclusie is dat deze twee smaken perfect met elkaar combineren!
Na wat experimenteren met dit recept heb ik ontdekt dat de soep optimaal smaakt wanneer je de tomaten kort roostert in de oven. De aubergine geeft de soep een stevige textuur. Een heerlijke soep om lekker bij op te warmen na een koude dag.
Dit recept is geschikt voor 4 personen.



Wat heb je nodig?
7 tomaten
1 grote aubergine
1 rode ui
4 teentjes knoflook
Olijfolie
1 laurierblad
Zout en peper naar smaak
1 el oregano (gedroogd)
1 el basilicum (gedroogd)
1 blikje tomatenpuree
1 liter kippenbouillon (warm)
1 scheutje rode wijn

Hoe maak je het?
Verwarm de oven om 160 graden. Leg de tomaten op bakpapier op een bakplaat. Besprenkel ze met olijfolie en rooster ze ongeveer 15 minuten in de oven. Houdt ze goed in de gaten, de schil moet rimpelen en aanbakken maar niet zwart blakeren.
Snipper de ui en de knoflook en fruit deze in een grote pan met olijfolie tot ze glazig zijn. Snij de aubergine in kleine blokjes en bak deze mee. Doe de geroosterde tomaten erbij samen met de tomatenpuree. Laat de temperatuur in de pan op lopen en blus af met een flinke scheut rode wijn.

Giet daarna de warme bouillon erbij en voeg het laurierblad, zout en peper naar smaak en de oregano en basilicum toe.
Laat de soep 20 minuten garen (net tegen de kook aan). Pureer vervolgens de soep fijn met een staafmixer.
Serveer met donker volkorenbrood. Ik heb bij het serveren een kaaskoekje gemaakt. Dit smaakt ook heerlijk bij de soep!

Geniet ervan!


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts