Recept voor empanada's Mallorcaanse stijl



Een vleugje zomer! Deze heerlijke empanada's heb ik leren kennen op mijn zomervakantie in Mallorca. Ik kocht ze voor een paar euro bij een bakkertje in Valldemossa, een dorpje in het noorden van Mallorca! Een heerlijke lunch, niet caloriearm, maar wel gevuld met lekkere en goede ingrediënten.

De reden waarom ik de empanada's uit Mallorca zo lekker vond is dat ze reuzel in het deeg gebruiken. Zeker niet om elke dag te eten, want dan groei je dicht, maar wel heel erg lekker!! Het
Ik wilde ze al langer namaken, maar nu de temperatuur daalt had ik zin om weer een zomer herinnering op te wekken. 
Met de vulling van de hartige taartjes kun je natuurlijk eindeloos variëren. Ik koos voor twee klassieke vullingen: tonijnvulling en vleesvulling.

Deze empanada's zijn niet moeilijk om te maken, maar kosten wel wat tijd en liefde. Dat proef je terug in de smaak. Volle, warme en lekkere smaken die je terug voeren naar de Mediterraanse zee.


 Wat heb je nodig?

Voor het deeg:
1 kg bloem
150 reuzel
2 scheutjes olijfolie
125 ml water
125 ml sinaasappelsap
2 eiwitten (bewaar het eigeel)
3 thl zout
2 el suiker

Reuzel kun je meestal kopen bij een slager. Ik kon er helaas niet aan komen toen ik dit gerecht wilde maken dus ik heb het volgende alternatief gekozen: Koop een paar plakken spekvet (dus alleen het witte deel van het spek, verkrijgbaar bij meeste supermarkten) en bak deze spekrepen op een lage temperatuur uit. Het vet zal smelten. Giet dit vet vervolgens in een kom en laat het vervolgens afkoelen en stollen. Dit vet kun je gebruiken als reuzel.

Voor de tonijnvulling:
2 blikjes tonijn
1 ui
1 handje doperwten
1 thl cayennepeper
zout naar smaak

Voor de vleesvulling:
3 kippendijen
2 plakken bacon
5 plakken sobrasada (heel lastig te krijgen, een alternatief is chorizo worst)
1 ui
1 handje doperwten
1 thl cayennepeper
zout naar smaak

Hoe maak je het?

1) Meng alle natte ingrediënten voor het deeg met de eiwitten en de reuzel. Voeg daarna in kleine delen de bloem toe en kneed totdat het deeg geen bloem meer kan opnemen zonder te korrelig te worden.

2) Kneed daarna de taartjes van het deeg. Maak daarvoor eerst een bal (ongeveer zo groot als een kleine sinaasappel) van het deeg en maak als het ware kleine 'asbakjes' vanuit het midden van de bal. Maak de rand en de bodem van de 'asbakjes' zo dun mogelijk. Houd wat deeg over zodat je straks nog 3 deksels kunt maken. Maak daarvoor 3 ronde cirkels van deeg die precies op de diameter van de asbakjes passen.

3) Kook de doperwten een paar minuten. Ze hoeven nog niet gaar te zijn.

4) Voor de vleesvulling: Snij de kippendijen in zeer kleine stukjes. Snij daarna de chorizo of de sobrasada en de bacon zo fijn mogelijk. Snipper het uitje heel fijn. Meng al deze ingrediënten met de doperwten door elkaar. Breng op smaak met zout en cayennepeper.

5) Voor de tonijnvulling: Snipper het uitje zo fijn mogelijk. Meng het tonijnvlees met de ui en de doperwten en breng op smaak met zout en cayennepeper.

6) Verdeel de vulling over de taartjes. Ik had met de ingrediënten genoeg voor 2 empanada's met vleesvulling en 1 empanada met tonijnvulling. Leg de deeg deskels op de taartjes en druk de randjes met kleine kneepjes aan elkaar. Maak een gaatje in het midden zodat er in de oven geen luchtbellen in het deeg kunnen ontsnappen.

7) Bak de empanada's in ongeveer 70 minuten gaar in een oven op 170 graden Celsius.

Geniet ervan! Ze zijn zowel warm als koud erg lekker.





Reacties

Een reactie posten

Populaire posts